Dopravná situácia na Šafárikovej ulici je podľa obyvateľov neúnosná

08.06.2009 Prešov

Prešov 8. júna (TASR) – Obyvatelia Šafárikovej ulice v Prešove sa domnievajú, že radnica nevenuje dostatočnú pozornosť zhoršujúcej sa dopravnej situácii v tejto časti mesta.
Predstavitelia Občianskeho združenia Táborisko (OZ) dnes informovali médiá o súčasnom stave a aktivitách, ktoré v tejto súvislosti podnikajú.
Podľa nich prejde touto časťou mesta okolo 400 kamiónov denne, čo má za následok narušenie statiky domov. Rovnako sa sťažujú na zlé životné podmienky, ktoré zhoršujú kvalitu bývania v okolí tejto komunikácie. V dôsledku stále hustnúcej dopravy tu podľa nich dochádza k vysokej koncentrácii exhalátov a o 20 – 30 decibelov je prekračovaná aj prípustná hranica hluku, čoho dôkazom sú oficiálne namerané hodnoty.
\"Na našich domoch praskajú múry, ale i plafóny, nedá sa vetrať a žijeme v neustálom hluku, \" povedal pre TASR člen OZ Michal Kozák. Nepriaznivé dopady predimenzovanej dopravy podľa neho musia pociťovať aj pracoviská fakultnej nemocnice, bohosloveckej fakulty a dvoch ďalších stredných škôl. Vzhľadom na hustú premávku a tranzit cisterien, ktoré prevážajú aj horľaviny, sa obyvatelia obávajú aj o svoju bezpečnosť.
Osadenie digitálnej tabule s radarom, ktorá upozorňuje vodičov, aby znížili rýchlosť, je podľa OZ len kozmetickou úpravou, pretože vodiči ju často nerešpektujú.
Obyvatelia si uvedomujú, že komplexným riešením môže byť len dobudovanie obchvatov, ale ich realizácia už niekoľko rokov mešká. Čiastočne by podľa nich pomohlo odklonenie kamiónovej dopravy po Rusínskej ulici a cez sídlisko Sekčov, kde je vybudovaná dostatočne dimenzovaná komunikácia na takéto zaťaženie.
Primátor Pavel Hagyari im vraj v januári sľúbil, že sa touto situáciou intenzívne zaoberajú a opatrenia budú prijaté do Veľkej noci. \"Dnes už máme začiatok leta a zlepšenie sme nepocítili, \" konštatovala členka združenia Mária Dajčová. Niekoľkí obyvatelia dotknutej mestskej časti uvažujú aj o tom, že sa budú svojich práv domáhať prostredníctvom súdov, nakoľko dochádza k znehodnocovaniu ich majetku a ohrozovaniu zdravia.
Kriticky sa vyjadrili aj minulotýždňovému Fóru o doprave, ktoré organizovalo mesto. To vraj bolo príliš odborné a oni odpovede na svoje otázky nedostali, pretože viacerí kompetentní pracovníci radnice vrátane primátora odišli ešte pred diskusiou.
Primátor Prešova Pavel Hagyari dnes pre TASR povedal, že komplexným riešením je realizácia preložky ciest z Dúbravy smerom na Bardejovskú a následne na Východnú ulicu, čo je výlučne v kompetencii Slovenskej správy ciest.
\"V súčasnosti mesto nemá možnosti ako odkloniť dopravu z tejto cesty. Z časti sa nám tranzit podarilo rozdeliť a prechádza aj cez komunikácie na Sekčove, \" povedal Hagyari. Na jar totiž došlo k osadeniu navádzacích značiek, ktoré majú pomôcť presmerovať nákladnú dopravu cez ulice Rusínska a gen. Svobodu. Vytvorenie zákazu vjazdu kamiónovej dopravy na Šafárikovu ulicu však podľa tvrdenia Hagyariho nie je možné, nakoľko táto komunikácia je súčasťou medzinárodnej siete ciest.
Primátor Prešova konštatoval, že ide o problémy, ktoré pretrvávajú niekoľko desaťročí a mesto ich v žiadnom prípade neodsúva nabok. Týkajú sa viacerých zón v meste a podľa neho ich musia riešiť v spolupráci v úzkej spolupráci so Slovenskou správou ciest, Národnou diaľničnou spoločnosťou a samosprávnym krajom.
 

Vyberte región

mark